Thursday 22 September 2016

IPG Kent persembah Hiis dan Sumirid di SPES2016 Matunggong

Persembahan Hiis Tinungkusan 
Tinaru Dusun dan Tarian Tradisi Sumirid


Kumpulan Hiis Tinungkusan IPG Kent, Tuaran

menampilkan persembahan di
Malam Semarak Puisi Etnik sempena
Seminar Penulis Etnik Serantau (SPES2016) BIMP-EAGA di Matunggong, 22 Oktober 2016


Persembahan ini menggabungkan puisi lisan tradisi masyarakat Dusun yang terdiri daripada Taala-ala, Sudawil dan Tudodoi serta Andayayong. Puisi lisan ini biasanya digunakan ketika melakukan aktiviti pertanian seperti mananam padi, mengetam padi dan juga semasa keramayan yang bertujuan untuk menghilangkan rasa penat sambil menghiburkan hati.

Tarian Sumirid pula merupakan tarian tradisi kaum Dusun dari daerah Ranau. Pada asalnya tarian ini merupakan pergerakan satu perlakuan meleraikan padi daripada tangkainya dengan memijak-mijak tangkai padi. Apabila pada satu ketika, daerah ini tidak aman kerana gangguan musuh, penduduk kampung menghantar pahlawan mereka pergi berjuang. Apabila pahlawan mereka kembali membawa kemenangan, mereka disambut dengan tarian “Sumirid” sebagai tanda kesyukuran, kegembiraan dan penuh kebangaan.


(Persembahan selama 8 – 10 minit ini diketuai oleh Cik Cynthiana John dan dibimbing oleh Puan Linah Bagu iaitu Pensyarah Kanan bahasa Kadazandusun juga selaku Mentor pelajar kumpulan ini)

No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...