Monday 26 September 2016

Beganu, Ngajat, artis Dayak di Matunggong 22 Oktober


 Puisi ‘Beganu’, Tarian ‘Ngajat’ dan penampilan khas artis Sarawak
 Di Malam Semarak Puisi Etnik - Bulan Bahasa Kebangsaan 2016
sempena Seminar Penulis Etnik Serantau (SPES-2016) BIMP-EAGA di Matunggong 22 Okt 2016

CLEMENCE JOY'S

Puisi Beganu merupakan puisi rakyat Iban yang berbentuk hiburan. Puisi ini dideklamasikan bertujuan untuk memuji seseorang atau sesuatu perkara. Dalam persembahan di Matunggong nanti, puisi ini mahu membawa mesej memuji perkara yang berkaitan dengan pelaksanaan seminar. Puisi ini dijangka dipersembahkan selama seminit atau dua minit. Kemudian disambung dengan tarian Ngajat masyarat Iban. Tarian Ngajat juga dijangkakan mengambil masa selama satu hingga dua minit. Persembahan diakhiri dengan nyanyian khas seorang penyanyi dari Sarawak, Clement Joy’s. ini adalah rangka persembahan yang tertakluk kepada kehendak dan kesesuaian pengurusan pentas.

Puisi Beganu akan dideklamasikan oleh Dr Patricia Ganing, diiringi 2-3 penari dan diserikan kemuncak persembahan Clemence Joy’s. Clemence merupakan seorang penyanyi berbangsa Iban yang cukup dikenali di Sarawak.        Selain berkecimpung dalam seni suara, beliau juga merupakan seorang guru dan bertugas di sebuah sekolah di luar bandar Sibu. Clemence pernah memenangi pelbagai anugerah. Antaranya penyanyi lelaki Dayak terbaik dalam Dayak Music Award (DAMA) 2010, lagu Dayak terbaik 2010, lagu Iban paling popular 2010, Johan pertandingan lagu Iban Sibu fm (RTM Sibu) dan banyak lagi pencapaian lain. 

No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...