Puisi
Tradisional (HIIS: TST) dalam
Pengajaran
Pembelajaran Bahasa Kadazandusun
Oleh
Linah Bagu
Pensyarah
Kanan Pengajian Kadazandusun IPG Kent, Tuaran
Abstrak
Hiis
merupakan karya kesusasteraan masyarakat Kadazan Dusun yang hampir dilupakan
oleh pemiliknya sendiri. Hiis adalah
himpunan sastera tradisi dalam bentuk puisi yang diwarisi daripada leluhurnya
secara turun temurun. Hiis telah
diperkenalkan dalam kurikulum Bahasa Kadazandusun sebagai salah satu elemen
sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Kadazandusun sejak di sekolah
rendah ke sekolah menengah hingga ke institut pendidikan tinggi seperti
institut pendidikan guru (IPG) dan universiti. Hiis sangat signifikan dan sesuai digunakan sebagai satu pendekatan
untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan lebih kreatif, aktif dan
efektif berdasarkan model The Learning
Pyramid. Model tersebut menjelaskan bahawa kaedah pengajaran secara
penglibatan aktif lebih berkesan. Kajian ini bertujuan untuk meninjau dan
mengenal pasti kesan penggunaan tiga jenis Hiis
Tinungkusan Tinaru Kadazan Dusun iaitu Taala-ala, Sudawil dan Tandi-adi (Hiis:TST) dalam pengajaran dan
pembelajaran kebudayaan dan kesusasteraan Bahasa Kadazandusun di kalangan
pelajar PPISMP Bahasa Kadazandusun Ambilan Jun 2015. Kajian ini menggunakan
kaedah kualitatif sebagai kaedah utama dengan menggunakan teknik temubual dan
pemerhatian kepada beberapa pelajar terpilih. Analisis terhadap respon temubual
pelajar secara transkripsi dan rekod pemerhatian digunakan. Dapatan kajian
tentang keberkesanan Hiis:TST ini menunjukkan bahawa Taala-ala,
Sudawil dan Tandi-adi telah berjaya memudahkan pembelajaran mereka terhadap elemen-elemen
sastera dan budaya tradisi warisan masyarakat Kadazan Dusun serta meningkatkan kemahiran
dalam aspek keindahan bahasa ibunda
mereka. Hiis:TST juga telah merangsang
minat dan kecintaan pelajar untuk mendalami estetika warisan tradisi budaya
leluhur mereka yang hampir dilupakan.
Kata Kunci: Hiis
(TST), Puisi Tradisional, Kadazan Dusun, Taala-ala, Sudawil dan Tandi-adi.
No comments:
Post a Comment