Katekis Bating dalam pembinaan umat Katolik Zon Pamilaan
JONAS BATING KILAM
Oleh HENRY BATING
14 Mei 2014
PERTEMUAN
berlaku tanpa dirancang, tapi yang pastinya semua itu sudah tersurat dalam
rencana Tuhan melalui pengantara Yesus Kristus. Peristiwa itu berlaku kira-kira
pada tahun 1957. Menjelang senja pada hari itu, di simpang Pamilaan Batu 14
setengah, berhenti sebuah kenderaan Land Rover pendek beratap kanvas. Keluar
dua orang berpenampilan expatriate. Seorang lelaki kulit putih dan seorang
lelaki Cina.
Tepi
jalan raya Tenom-Keningau di simpang Pamilaan ketika itu masih separuh
belantara. Tapi tidak jauh dari jalan raya terdapat sebidang kecil tanah
ditebas ditanam jagung. Di tepi ladang kecil terbina sebuah pondok kecil. Jonas
Bating Kilam (1931-2012) yang berada di tempat itu didatangi dua lelaki elit
tadi. Dengan segala kekurangan berkomunikasi, dalam tegur sapa tahulah Bating
bahawa yang kulit putih itu adalah paderi Katolik dan yang Cina pemimpin umat
di Keningau.
Dua
orang itu menyatakan mahu mencari tapak di sekitar tempat itu untuk pihak
gereja dirikan sekolah. Mendengar perkataan ‘school’, hati kecil Bating
berdetik seakan melonjak. Hatinya begitu kerana sejak dilahirkan sehingga
berumur kira-kira 26 tahun ketika itu, keinginan Bating untuk bersekolah secara
formal dan berterusan tidak pernah kesampaian. Meski hanya sempat bersekolah
hingga Darjah Tiga di SK Bingkor, Keningau, Bating boleh membaca dan menulis
dengan agak baik dalam bahasa Melayu dan bertutur sedikit-sedikit dalam bahasa
Inggeris serta bahasa Jepun. Beliau yang berketurunan Dusun (Kg Kidalamas,
Kirokot, Tambunan) sangat fasih berbahasa Kadazan dialek Penampang dan Murut dialek Timugon serta Paluan.
Bating
menyatakan tempat itu milik keluarganya bersama abang-abang dan kakak terdiri
daripada Kayug, Kongor, Gamarad, Lotiin dan beliau sendiri sebagai adik bongsu.
Tempat itu hanya persinggahan mereka ke tebasan di ulu Pamilaan dan Sumbiling,
Melalap. Bating menyatakan keluarganya tidak berhasrat untuk menetap di tanah
itu kerana kawasan itu sudah menjadi sangat kecil ekoran tanah-tanah di
sekeliling sudah dimiliki beberapa taukeh dari bandar.
“Tanah
ini tidak cukup lagi untuk kami adik-beradik menebas, lagipun kami ada juga
beberapa tempat bercucuk tanam yang luas. Kalau ada cadangan mahu bikin sekolah
di tempat ini, gereja bolehlah ambil tempat kami ini,” demikian Bating
menawarkan tanah berkenaan yang menjadi tapak sekolah SRK St Pius Pamilaan hingga
sekarang. Paderi berkenaan menyatakan minat dan memberitahu akan datang lagi ke
tempat itu pada suatu masa yang mereka janjikan bersama.
SK St Pius Pamilaan, Tenom
Sampai
masanya, Bating menunggu lagi kedatangan pihak gereja di tempat sama. Kali itu
turut serta rohaniwan dari Jesselton (Kota Kinabalu) yang kemudiannya menjadi
Bishop. Bating diminta menyediakan senarai pelajar yang berpotensi memulakan
persekolahan. Maka generasi berumur 6-17 tahun pun disenaraikan meliputi
Pamilaan, Ulu Tepoh, Pangalat dan sebahagian dari Senagang serta Batu 17.
Bating juga diminta mengajak orang-orang kampung bergotong-royong mendirikan
sekolah menggunakan bahan-bahan hutan di sekitar serta perkakasan dari gereja.
Dengan
berjalan kaki dari kampung ke kampung, Bating mengajak Majingi Damial dari Ulu
Tepoh, Atat Kodingol dari Pangalat dan keluarga Rangkub dari Senagang. Penduduk
Pamilaan turut bersatu hati menyumbang tenaga atas kesedaran mahu merintis
laluan pembangunan pendidikan untuk generasi mereka. Usaha itu mereka laksanakan
beberapa tahun tapi pada waktu yang sama datang tenaga pengajar gereja memberi
bimbingan sembahyang. Penghujung 1950-an, Bating bersama Robert Danggau (abang
seibu Leo Duringgon – anggota polis terkorban nahas jalan raya 1977 dekat Toboh
Baru) menjadi yang pertama di zon ini menerima pembaptisan Katolik. Upacara
dijalankan di Senagang dalam satu misa kudus di sebuah Chapel di perkarangan
kediaman Katekis Rangkub.
Bangunan SK St Pius Pamilaan, Tenom, Sabah, Malaysia
Bating
kemudian menerima tanggungjawab membawa pelayanan gereja di zon ini. Pelayanan
berkisar kepada bimbingan belajar doa bagi katekumen, pembaptisan bayi, ibadat
sabda di rumah, pemberkatan orang sakit, pemberkatan sawah, pemberkatan
kelahiran (posondili) dan harijadi (mongumpau), perkahwinan di gereja dan doa
ketika bulan rosari Mei dan Oktober. Bating menjadi Katekis sehingga 1980 akan
tetapi selang satu tempoh di pertengahan 1960-an dan awal 1970-an, pelayanan
dijalankan oleh Katekis James Batik Borok (ayah kepada Marinus Batik dan datuk
kepada Marcellus Marinus). Katekis Bating kemudian menyambut kedatangan Mr
Stanley P. Hill ke St Pius Pamilaan sebagai guru tetap sekali gus Guru Besar
(1962-1966).
Stanley Hill
Sebagai
tambahan, Katekis Bating turut mengajar katekismus di St Pius pada setiap
Jumaat. Pelajar St Pius ketika itu hampir 100 peratus Katolik. Semua yang
beragama Katolik termasuk yang belum beragama wajib mengikuti kelas itu. Dalam
situasi tidak formal, ketika melihat kumpulan kanak-kanak menghabiskan masa
tanpa sebarang aktiviti berfaedah, Katekis Bating suka memanggil kanak-kanak itu
berkumpul bersamanya untuk sesi bercerita. Topik yang selalu dipilih ialah dari
Al-Kitab Perjanjian Lama dengan cerita favorite Yosef dijual abang-abangnya,
anak yang hilang serta cerita-cerita klasik Dusun (tangon) bernilai moral.
Topik-topik itu turut diceritakan kepada anak-anaknya di rumah pada waktu malam
ketika masuk tidur sehinggalah semua anak seorang demi seorang tertidur lena
dan berdengkur.
Baik
Katekis Bating mahupun Katekis Batik, mereka memiliki mekanisme yang sama dalam
pelayanan. Mereka mengajar secara lisan menggunakan kaedah mendengar, menghafal
dan menutur kembali. Kedua-dua mereka lebih banyak menjalankan pelayanan dari
keluarga ke keluarga pada waktu malam. Keadaan ini menjadikan mereka berada
dekat dengan cubaan kuasa halus. Katekis Bating ketika pulang dalam keadaan
gelap-gelita tiba-tiba disinari cahaya terang dan didatangi bayi merangkak
laju. Beberapa ketika, cahaya itu hilang tapi cukup menyeramkan kalau-kalau
bayi merangkak tadi masih berada di tengah belukar, di kuala sawah Paulus Elip
Masuning. Katekis Batik dalam perjalanan pada malam kelam tiba-tiba dihinggapi
‘Tunganga’ (species burung malam berbunyi menangis meratap) pada bahunya.
Peristiwa berlaku dekat pohon Bundu (kini bersebelahan rumah Usip Gonsilou).
Dikatakan Tunganga itu masih hinggap di bahunya sambil menangis meratap-ratap
walau Katekis Batik sudah berjalan kaki hampir ke rumah Kayug (kini rumah
Julian Kayug).
James Batik Borok bersama isteri, Catherine Kutim
Pengalaman
seram itu menjadi sebahagian perkongsian mereka dalam pelayanan. Keadaan itu
menjadikan mereka berdua, di mata dan hati umat ketika itu sebagai pengikut
Kristus yang sentiasa berada dalam lindungan Tuhan Yesus. Rosari turut diadakan
pada waktu malam. Selesai di Pamilaan, beralih ke Ulu Tepoh, Lindopon dan
seterusnya Pangalat. Rosari turut dijalankan di rumah keluarga Satin Gombulu di
Mosolog. Pernah juga Katekis Bating mempersiapkan calon-calon baptisan di rumah
keluarga Atat Kodingol di Pangalat. Lawatan berlangsung sehingga melewati dua
malam. Hari pertama digunakan mengajar anak-anak dalam keluarga. Keesokannya
mengadakan ibadat sabda dihadiri jiran-jiran dan setelah itu diteruskan dengan
bimbingan doa. Ramah mesra tidak pernah tertinggal diadakan bila sampai di hujung
acara dengan hidangan minuman tradisi. Dari keluarga ini, muncul Kelistina Atat
menjadi Katekis.
Seperti
Katekis lainnya, Katekis Bating wajib datang ke rumah rektor St Anthony, Tenom
sekali sebulan. Semua katekis satu paroki berkumpul diketuai Katekis Edward
Mamat (ayah kepada Rev. Fr. David Mamat) dan menginap semalaman di rumah rektor,
bermesyuarat sambil menerima elaun bulanan puluhan ringgit menurut kadar masa
itu. Menginap bersama rakan-rakan katekis dan menghabiskan masa bersama Rektor
Paroki agak cukup memberikan pengetahuan dan pengalaman bagi Katekis Bating
untuk membuat perkongsian sepanjang sebulan pelayanan di Zon Pamilaan.
Perkongsian berkisar kepada pengalaman umat di kampung-kampung lain, pengalaman
perjalanan paderi, cerita-cerita dari Rome, majlis makan malam dan sesi
menonton televisyen. Ketika itu belum ada seorangpun di zon ini memiliki
televisyen.
Ajaib
sungguh anugerah Tuhan kerana dengan asas akademik yang sungguh terhad, Katekis
Bating masih mampu memberi perkongsian tentang topik ‘menjarakkan kelahiran’. Huraian
yang diberi merangkumi kitaran masa subur isteri yang perlu dihindari suami
yang mahu menjarakkan kelahiran anak. Dengan berpandukan kalender gereja,
Katekis Bating menunjukkan kiranya haid bermula dari suatu tarikh, maka
kitarannya akan sampai ke tarikh yang satu lagi. Di samping itu dapat pula
dijelaskan tentang sakit puan yang perlu dicegah, dirawat dan difahami suami.
Katekis
Bating menerima panggilan mengikuti kursus Katekis seminggu di Pusat Katekis
(PUSKAT) St Francis Xavier Keningau (1974) dan latihan intensif tiga bulan di
pusat latihan sama 1975. Ketika berangkat menjalani kursus tiga bulan,
kebetulan kesibukan musim menuai padi baru bermula di Pamilaan. Katekis Bating berangkat
meninggalkan isteri dan tujuh anak dengan penyerahan total kepada Tuhan. Maka
sesekali ada juga ahli keluarga seperti Balasius Morudin Darapan (ayah kepada
Sister Stella) datang menjenguk dan membantu. Sepeninggalan Katekis Bating ke
Puskat, umat mempercayakan tugas-tugas katekisis kepada mantan Katekis Batik untuk
segala kapasiti kerohanian termasuklah ibadat sabda. Sekembali dari kursus
intensif, Katekis Bating mengajak umat di zon ini mendirikan Gereja St Pius
pada tapak tepi jalan berderetan Klinik Kesihatan. Sebelum itu Misa Kudus,
upacara perkahwinan dan Pesta Kaamatan diadakan di bangunan sekolah St Pius.
Katekis Bating (berdiri dua kiri) bersama semua katekis Paroki Tenom. Duduk tengah, Rev Fr (Bishop) Datuk Simon Fung
Gereja
St Pius menjadi gereja kepada kampung-kampung di zon ini. Di gereja ini Katekis
Bating memberikan tanggungjawab liturgi kepada kalangan belia terpelajar ketika
itu seperti Francis Sadiang, Paulus Elip Masuning, Philip Basalant, Julian
Kayug, George Sadangkat dan Leo Duringgon. Kesemua mereka sering menjadi
pembaca dengan tambahan komentator dan Koir Master bagi George dan kemudian
Leo. Selaku belia yang pernah menjadi aspiran Seminarian, George amat
berpengetahuan tentang banyak perkara liturgi yang kemudian digunakannya membantu
Katekis Bating. Karoling menjelang Krismas kemudian dilancarkan dan kumpulan
ini bersama Katekis Bating berangkat dari rumah ke rumah di Pamilaan, Ulu Tepoh
dan Pangalat.
Dalam
doa-doa malam keluarga, Katekis Bating antara lain tidak pernah lupa
memanjatkan doa memohon kepada Tuhan agar memilih di antara anak-anaknya
bekerja di ladang Tuhan. Dalam keluarga, Katekis Bating selalu berkongsi cerita
mengenai kehidupan rohaniwan atau pemimpin umat. Nama-nama belia yang aktif
menjadi komentator di gereja St Anthony, Tenom sering disebut sebagai teladan.
Selepas bersara dalam pelayanan Katekis (1980) untuk menerima pelantikan Ketua
Kampung (kemudian penghujungnya WKAN), Bating menasihati anak lelaki sulungnya,
Henry Bating untuk meneruskan gerakan koir yang terbengkalai ekoran George
menerima penempatan tugas di Sook dan Leo di Inanam, Kota Kinabalu.
Kumpulan
Koir St Peter kemudian menjadi Johan Pesta Koir Peringkat Paroki Tenom (1984)
dan Naib Johan (1985). St Peter menjadi salah satu kumpulan mewakili Paroki
Tenom ke Pesta Koir Peringkat Pedalaman di SFX Keningau (1984 – meliputi Paroki
Kuala Penyu hingga Ranau). Atas pencapaian itu, St Peter dipercayakan menjadi
tuan rumah Pesta Koir Peringkat Paroki Tenom (1985), dipengerusikan George selaku
pengerusi KUK ketika itu dengan setiausahanya, Henry. Henry kemudian menjadi
Setiausaha (serta Ketua Komiti Penerangan) Majlis Pastoral Paroki (MPP) St
Antohny, Tenom (1988-1992) di bawah Pengerusi Dr Markus Takong dan Mathew Tulin
Tulas. Ketika itu Bating melahirkan keprihatinan kepada anaknya dengan berkata,
“bukan mudah bagi orang masih muda – berumur 23 tahun – mengangkat
tanggungjawab peringkat parish bersama orang-orang berpelajaran dan ada-ada.
Kalau kau rasa tidak boleh angkat tugas kau, jujur biarkan saja dulu, biar
belajar lagi dan tunggu hingga kau betul-betul matang”. Lewat pertengahan
1990-an, anak bongsunya James Jonas Bating turut terlibat aktif dalam Belia St
Peter sebagai pemain gitar, Koir Master dan pemimpin karoling.
Nada
katalis Bating ungkapkan kepada anak kelimanya, Julie J. Bating tatkala mendengar
pernyataan hasrat mahu mengabdikan kehidupan sebagai Sister dalam kongregasi
Franciscan Sister of Immaculate Conception (FSIC). Reaksinya begini, ”kalau kau
butul-butul mau jadi Sister, pigilah sampai mati“ yang bermaksud, jika benar
begitulah kehendak hati mu, maka jadikanlah diri mu Sister seumur hidup mu.
Pengutusan Rt. Rev. Bishop Datuk John Lee kepada Julie sebagai Sister di Loreto
Convent Novitiate, Jalan Penampang Lama (05.08.1999) memberikan riak tenang
kepada Bating. Di Pamilaan, Bating menyediakan seekor lembu sebagai korban sembelihan
kesyukuran. Seluruh umat St Peter turut meraikan kesyukuran itu dengan
menyumbang tenaga, wang ringgit dan berkumpul bersama. Lima tahun kemudian,
sekali lagi Bating bersama isteri, Beatrice Saitim Ajiloh tenang menyaksikan
anak mereka, Julie mengucapkan Kaul Kekal (penerimaan cincin) sebagai Sister
FSIC di Gereja St Joseph, Papar 08.12.2004. Upacara ini turut dihadiri para
belia St. Peter diketuai Stanley Leo diiringi rombongan umat St. Peter
Pamilaan.
Katekis Bating bersama anaknya Sr Julie dan isteri, Beatrice Saitim Ajiloh
Bating
meniti penghujung hayatnya pada usia 81 tahun dengan segala penyerahan diri
kepada Tuhan Yesus Kristus. Denyut hayatnya berhenti selepas empat hari dirawat
di QEH II Kota Kinabalu, 6 April 2012, jam 8.00 pagi. Peristiwa muram, pilu dan
sebak itu berlaku tepat di hadapan anak lelaki sulungnya, Henry Bating yang kebetulan
bersendirian mengambil giliran menjaga sejak semalaman.
Dari
sudut pandangan seorang anak, Katekis Bating secara individu telah menerima
sepenuhnya Tuhan Yesus Kristus ke dalam segala aspek kehidupannya. Meski
sebelum dibaptiskan, Bating adalah antara pengamal tegar ilmu silat bersulam
bacaan dengan pegangan ilmu ‘jimat’ dan pernah mengikuti keilmuan upacara
‘Magamol’, namun setelah dibaptiskan, setiap cabaran dihadapi dengan menyebut
nama Tuhan Yesus Kristus. Umpamanya, “Oi Tuhan Jesus kada no ondomo douso ku
ngawi, nga ondomo no kotumbayaan ku Dika”. Magamol adalah upacara persilatan dan ilmu
batin yang dijalankan di sungai terpencil pada waktu tengah malam dengan
berendam di air sungai mengalir bersebati telur ayam yang tatkala mendarat ke
atas sebuah batu, diuji oleh mahaguru dengan benda tajam antara lain bambu
‘sumbiling’ runcing.
Mengimbas
kembali sebidang tanah di Batu 14 setengah yang diserahkan kepada gereja,
sehingga akhir hayatnya, Bating amat bersyukur kepada Tuhan kerana dipilih
berbuat demikian. Sesekali waktu santai bila ditanya anak-anak kenapa berikan
tanah itu kepada mission? Bukankah bagus kalau berumah di sana kerana senang
dapat kereta kalau pergi Tenom? Jawab Bating, “tujuan kami beri tanah itu
kepada mission untuk dirikan sekolah ialah supaya anak-anak di kampung ini ada
pelajaran”.
BIODATA
JONAS BATING KILAM
Nama
Bapa : Kilam Koduat
Nama
ibu : Kimoyok
Nama
Isteri : Beatrice Saitim Ajiloh
Tarikh
Lahir : 15.04.1931
Tempat
lahir : Kg. Kidalamas, Kirokot, Tambunan
Tarikh
baptis : 14.05.1956
Nama
Baptis : Jonas
Nama
Penguatan : George
Pendidikan : SK. Bingkor, Keningau
Tahap
akademik : Darjah Tiga
Tarikh
perkahwinan : 14.07.1956
Tempat
perkahwinan : St. Francis Xavier Keningau, oleh Rev. Fr. D. McClendon
Saksi
perkahwinan : J. Batangon, M. Kindayo
Pengabdian
1. 1940 – 1960an: Penoreh getah/ petani
2. Akhir 1960an – awal 1970an: Katekis/
Pengerusi PIBG
3. (Awal 1960-an) dan (1970an – 1980): Katekis
4. 1980-1985: Ketua Kampung/ Pengerusi
JKKK
5. 1980 – 1999: Ketua kampung
6. 1999: Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN)
Katekis Bating (berdiri empat kanan) ketika kursus di Pusat Katekis (Puskat) St Francis Xavier, Keningau. Duduk tengah, Rev Fr De Witt (Pengetua Puskat)
No comments:
Post a Comment