Sunday 21 August 2016

HUT RI Ke-71 Labuan


WANITA dengan pakaian tradisi Tana Toraja Sulawesi Selatan.
Warga Republik Indonesia Labuan rai kesyukuran kemerdekaan ke-71

Oleh HENRY BATING
LABUAN: 21/8/16 - Lebih seribu warga Republik Indonesia meraikan kesyukuran ulang tahun kemerdekaan ke-71 negara itu di sini pada Ahad dengan mengadakan Misa Kudus di Gereja Blessed Sacrament, pementasan budaya dan hidangan tradisi pelbagai propinsi.
Rev Fr Stefanus Mawan dalam khotbahnya menyatakan kemerdekaan merupakan satu nikmat yang perlu disyukuri dengan segenap hati kerana berkat kemerdekaan yang telah diperjuangkan kalangan pendahulu generasi bangsa memiliki negara sebagai tempat tinggal dan segala isi bumi dalam negara yang telah dikurniakan Tuhan.
“Jika kemerdekaan kita anggap sebagai sesuatu yang biasa-biasa saja maka saat kita kehilangan apa yang kita miliki sekarang baru akan terasa rupanya kita pernah memiliki sesuatu yang sangat luar biasa,” kata Stefanus dari Diosis Selor, Kalimantan Utara.

FR RAJU (kedua kanan), Fr Wempi dan Fr Stefanus.

Stefanus bersama rakan pastorannya, Rev Fr Wempi Mandagie yang dalam rangka menemui umat warga Republik Indonesia sempena kemerdekaan negara itu telah berada di negeri ini bermula di Tawau, Kota Kinabalu dan terakhir di Labuan.
Turut meraikan misa kesyukuran ialah Rev Fr Johnny Raju dari Kota Kinabalu.
Pementasan pelbagai identiti tradisi etnik pelbagai propinsi diawali dengan koir ‘Indonesia Raya’ yang kemudian disusuli persembahan nyanyian, kesenian, pertunjukan tradisi dan budaya.
KOIR menyanyikan lagi Indonesia Raya.

Manakala pementasan dijalankan hadirin yang memenuhi Dewan Serbaguna Blessed Sacrament dihidangkan makanan tradisi pelbagai etnik Indonesia yang turut dihadiri kalangan warga Indonesia pelbagai agama.

PAKAIAN tradisi dari Flores Nusa Tenggara Timur.

SEBAHAGIAN hadirin kesyukuran kemerdekaan RI di Labuan.

No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...