Monday 5 December 2016

Guna wang sendiri baiki jalan Kukuton - Wasai


Penduduk baiki jalan Kukuton – Wasai guna kutipan wang sendiri

FEDELIS JUSOP

Oleh HENRY BATING
TENOM: Penduduk di Kampung Pamilaan kira-kira 25km dari sini kelmarin mengambil inisiatif sendiri mengutip wang untuk membayar khidmat jengkaut memperbaiki Jalan Kukuton – Wasai yang terbiar tanpa penyelenggaraan sejak kira-kira dua tahun lalu.
Seorang penduduk, Fedelis Jusop Kongor ketika menghubungi akhbar ini memberitahu jalan di Ulu Pamilaan yang menghala sempadan hutan simpan Taman-Taman Sabah itu penting untuk mereka berulang-alik ke kebun getah setiap hari di samping mengeluarkan hasil tanaman lain.
“Mulanya kami mengharapkan tindakan jabatan tertentu untuk menyelenggara jalan ini tapi setelah menerima persetujuan dari penduduk berkaitan, kami mengambil langkah mengumpulkan wang untuk membayar khidmat jengkaut memperbaiki jalan itu,” kata Fedelis yang juga Rakan Keningau FM.
Jalan tersebut berjarak kira-kira dua kilometer yang turut menjadi laluan ke tempat rekreasi air terjun wasai yang selama ini telah menjadi destinasi kepada penduduk setempat dan ramai pengunjung dari luar.

JENGKAUT sedang menyelenggara Jalan Kukuton – Wasai.


Langkah penduduk memperbaiki jalan itu turut diketahui Pengerusi JKKK Kg Pamilaan Ulu, Clarence Elip dan pihaknya mengucapkan tahniah atas kesedaran penduduk terlibat untuk mengambil inisiatif.
Dalam siara akhbar ini 6 Julai lalu, Fedelis menyatakan tempat berkenaan memerlukan akses jalan yang terselenggara untuk memenuhi keperluan pekebuan di samping menjadikan lokasi air terjuan di sana sebagai destinasi kembara dan rekreasi yang selesa.
Jalan Kukuton – Wasai mula dibina kerajaan sejak kira-kira 20 tahun lalu dan pada 2014 jabatan berkaitan telah menaik taraf jalan itu dengan melaksanakan penurapan simen hampir sekilometer.
"Namun jarak jalan yang sudah disimen itupun kini dilitupi rumput-rumpai di sebelah-menyebelah jalan," katanya.
Fedelis menjelaskan terdapat usaha penduduk khususnya kalangan belia bergotong-royong menyelenggara laluan itu setiap kali ada rombongan pelawat datang, namun usaha sedemikian tetap memerlukan perhatian kerajaan dalam menyediakan kemudahan awam yang baik.
Tinjauan akhbar ini menunjukkan alam semulajadi kawasan itu yang agak terpelihara mampu menarik kedatangan ramai pengunjung jika jalan masuk terselenggara dengan baik kerana turut berada dalam liputan jaringan internet.

 JALAN Kukuton – Wasai hanya mampu dilalui pejalan kaki.

Keratan akhbar Utusan Borneo 7 Julai 2016 mengenai Jalan Kukuton - Wasai
FEDELIS JUSOP




No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...