Wednesday 14 December 2016

Ke Arah Festival Penyair Etnik Sabah Antarabangsa

Pulara 7 rangsang anjur Festival Penyair Etnik Sabah Antarabangsa

PELAJAR pengajian minor Kadazandusun UPSI dalam satu kembara laut.

Siri II
Oleh HENRY BATING

FESTIVAL Puisi dan Lagu Rakyat Antarabangsa Ke-7 (Pulara Pangkor 7) di Pulau Pangkor, Perak 8-11 Disember lalu telah memperkenalkan Pulau Pangkor sebagai pulau seni, sastera dan budaya.
Namun bagi delegasi 22 peserta Persatuan Penulis Momogun Malaysia (Momogunsia), pertemuan seni, sastera dan budaya itu telah memberikan pengalaman dan pengetahuan untuk menawarkan program seumpama itu di Negeri di Bawah Bayu.
“Sabah memiliki pakej lengkap untuk menjadi tuan rumah kepada program seumpama itu untuk ditawarkan kepada para peserta yang datang dari pelbagai negara”.
Demikian antara lain rangkuman pengalaman delegasi Momogunsia terdiri daripada Dr Rosliah Kiting (Naib Presiden), Kathirina Susana Tati (Setiausaha Agung), Haini Karno (Ketua Biro Pedalaman) dan Ony Latifah dengan membayangkan Festival Penyair Etnik Antarabangsa boleh dijalankan dengan kerjasama jabatan dan agensi Kerajaan Negeri Sabah.

ALOYINDRA penyair Momogunsia yang tinggal di Puchong, Selangor bertemu Haini dan Kathirina.

Setelah memasuki tahun ketujuh penganjuran, Pulara 2016 mendapat pengiktirafan Kongres Penyair Sedunia sebagai pertemuan antarabangsa yang penting dengan kehadiran kira-kira 400 penyair, sasterawan dan budayawan dari 25 buah negara.
Delegasi Momogunsia berkongsi keyakinan dengan penganjur Pulara 7 bahawa berpuisi mampu mengharmonikan masyarakat yang pada masa kini memandang remeh tentang nilai silaturahim dan hormat-menghormati.
Manakala 18 pelajar program pengajian minor bahasa Kadazandusun di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Tanjong Malim, Perak memberikan kesan positif yang pelbagai tentang keindahan dan keunikan Pulara 7.
Florina Jumil, pelajar Master Pendidikan Bahasa Kadazandusun menyifatkan penyertaannya ke Pulara 7 telah mendorong azam untuk lebih mengetengahkan puisi dan lagu rakyat etnik Sabah seperti kiaton, tudodoi, sudawil, tarian dan bahasa.

DR ROSLIAH (tengah) bersama rombongan pelajar UPSI di jeti Pangkor.

“Saya terpegun dengan kesungguhan para peserta pelbagai negara mempersembahkan puisi dan lagu rakyat etnik masing-masing seperti dari Thailand, Mongolia, Jepun, China, Palestin, Eropah dan Amerika Latin,” kata Florina.
Florina menambah, setiap pembentangan dan persembahan sungguh memukau mata dan menggamit hati serta memperluas pengalaman untuk menjadi penggiat kesenian, kesusasteraan dan kebudayaan warisan.
Ellysia Richard mengakui Pulara 7 telah memberi kesedaran tentang pentingnya mendahulukan bahasa sendiri dalam komunikasi sesama dan iltijam itu boleh direalisasikan dengan memasyarakatkan kesusasteraan di kalangan masyarakat tutur.
Alexander Joanes menyifatkan penyertaan di Pulara 7 telah memberikan mereka sudut pandang pertama mengenai kedudukan bahasa dan sastera di negara ini dalam konteks ketamadunan karya pelbagai negara termasuk negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand.
PENYAIR Momogunsia bersama penyair dari India.

“Paling penting adalah kesempatan bertemu kalangan penyair tersohor dan memetik pengetahuan mencipta puisi. Saya ingin melihat wujudnya festival seumpama Pulara 7 untuk kalangan etnik di Sabah,” kata Alexander.
Tracy Valerian teruja berkesempatan duduk semeja dengan kalangan sasterawan Malaysia dan Singapura.
“Kami sempat bercerita mengenai pengalaman mereka dalam bidang sastera yang memberi kami kesedaran tentang kepentingan menjaga dan mengekalkan bahasa sendiri. Ini juga mendorong saya untuk mengambil peranan aktif melestarikan serta memekarkan bahasa dan warisan bangsa sendiri,” katanya.

REKREASI pantai Pulau Pangkor sebahagian pelajar UPSI.

Feria Sulip Felix amat terkesan dengan festival makanan warisan yang mana di Sabah sendiri memiliki kekayaan variasi yang wajar diketengahkan sepanjang masa.
“Festival makanan bukan sekadar dapat mempromosi tradisi warisan tetapi juga dapat mengumpulkan masyarakat dalam suasana harmoni,” kata Feria.
Ana Fiuna Dansun menyatakan penampilan peserta dari pelbagai negara telah memberikan kesan di mata dan rasa di hati betapa para penyair dari China, Indonesia, Jepun dan lain-lain memiliki kebolehan tersendiri mendeklamasikan puisi mereka.
“Keunikan mereka merangsang kami menghayati persembahan yang kami bawa seperti tarian kontemporari dan hiis (Sonsomido) sesama rakan pelajar di UPSI, pensyarah dan guru-guru dari Sabah,” kata Ana.

SEMINAR turut diadakan kepada para delegasi dari pelbagai negara.

Menurut Ana, kunjungan mereka ke Pulara 7 memberi kesempatan melawat pelbagai tarikan di Pulau Pangkor yang juga memiliki ciri-ciri keindahan alam semulajadi di Sabah.
“Jika boleh saya mahu melihat dan menyertai lebih kerap pelbagai program berkaitan puisi dan lagu rakyat Kadazandusun,” kata Ana.
Gilbert Pilus memberi perkongsian bahawa Pulara 7 telah memberi kesedaran tentang letaknya tahap yang dimiliki warisan etnik Sabah seperti bahasa, sastera dan kesenian Kadazandusun.
“Kesedaran itu perlu agar lebih banyak elemen dapat diolah dalam pengajian di institusi pengajian tinggi,” katanya.
Melida Simon menyatakan Pulara 7 telah memberi kesedaran mengenai kepentingan memekarkan puisi tradisonal dan lagu rakyat.
“Puisi dan lagu rakyat tradisional dapat mencerminkan identiti sesuatu budaya. Selain itu, ilmu yang diperoleh adalah penting untuk mempelajari dan menghayati keindahan bahasa dan sastera,” katanya.
Melida menyatakan Pulara 7 berjaya merangsang tekad mereka untuk lebih mendalami bahasa ibunda dan memperkenalkannya kepada masyarakat luar.
“Saya berharap program seperti Pulara 7 dapat diadakan di Sabah untuk memberi ruang kepada generasi muda mengenali warisan etnik sendiri di samping memberi penghargaan kepada semua pihak yang telah berjasa memartabatkan bahasa Kadazandusun,” katanya.

PELAJAR UPSI dalam suasana santai di satu sudut Pulau Pangkor.




No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...