Thursday 22 December 2016

Kongsi pendekatan ajar bahasa Kadazandusun Tadika

Tadika Hasanah, Tadika Ceria Tiong Monggis jalin pendekatan pengajaran bahasa Kadazandusun

LINAH (bertopi) menyampaikan cenderamata kepada Crispaniella di Tadika Ceria Tiong Monggis, Tenghilan. 
Oleh HENRY BATING
TENGHILAN: Kelab Bahasa Dusun Tadika Hasanah Ranau mengadakan kunjungan ke atas Tadika Ceria Tiong Monggis di sini baru-baru ini untuk membuat jalinan muhibah mengenai pengembangan pengajaran bahasa Kadazandusun peringkat pra-sekolah berumur 4-6 tahun.
Pengerusi Kelab Bahasa Dusun Tadika Hasanah, Linah Bagu berkata kunjungan itu penting ke arah perkongsian pengalam dan pendekatan pengajaran dalam dua daerah berbeza tetapi memiliki tujuan yang sama dalam memperkembangkan bahasa ibunda.
“Kedua-dua tadika di Ranau dan Tenghilan ini memiliki persamaan dalam usaha memekarkan pewarisan bahasa ibunda berasaskan dialek Bundu dan Liwan yang menjadi asas pemiawaian bahasa Kadazandusun di sekolah rendah dan menengah di Malaysia,” kata Linah.
Linah yang juga Pensyarah Kanan Pengajian Pendidikan Bahasa Kadazandusun di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kent, Tuaran diiringi ahli jawatankuasa tertinggi kelab itu seperti Sitiamah Sahat, Witer Gunik, Lily Bogu dan Sherly Bagu.
Rombongan dari Ranau itu disambut Guru Besar Tadika Ceria Kadazandusun Tiong Monggis, Zandi Crispaniella dengan memberikan taklimat mengenai kewujudan tadika itu bermula 2008 diusahakan badan bukan kerajaan dengan dukungan dana dari Korea Selatan.
Tadika itu kemudian diserahkan pengurusannya kepada Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) dan sehingga kini pusat pendidikan pra-sekolah berbahasa pengantar Kadazandusun itu sudah mengasuh lebih 100 kanak-kanak sebelum memasuki sekolah rendah.
Crispaniella menyatakan rasa haru dan terima kasih di atas kunjungan itu dan berharap pihaknya dapat melakukan lawatan balas ke Tadika Hasanah Ranau pada masa akan datang.
Sementara itu Linah memaklumkan pembelajaran bahasa Dusun di Tadika Hasanah Ranau siap dimulakan 2017 setelah program itu dilancarkan Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Dr Joachim Gunsalam 13 November lalu.


No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...