Tuesday 6 December 2022

Penggiat seni sastera etnik Borneo hasilkan kaedah analisis karya

SPES I MATUNGGONG 2017: Dari kiri Timbalan Ketua Pengarah DBP Malaysia,
Dr Henry Bating dan Dr Kusni Sulang (dari Kalimantan Tengah, Indonesia)

Siri II

KOTA KINABALU: Kalangan penggiat seni sastera etnik Borneo (Sabah dan Sarawak) berjaya menghasilkan kaedah pemilihan karya sastera untuk pembelajaran Bidang Estetika (BE) bahasa Kadazandusun peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pengasas Kelab Penulis KDM (kemudian Pertubuhan Penulis Momogun Malaysia – MOMOGUNSIA) Dr Henry Bating menyatakan kaedah beserta prosedur pemilihan karya itu disebut Tipologi Protokol Pemilihan Karya (TPPK).

“Gerakan kesenian dan kesusasteraan etnik dalam MOMOGUNSIA telah memberikan inspirasi dan dukungan secara langsung dalam penyusunan TPPK,” katanya yang juga Pensyarah Kanan Bahasa Kadazandusun PPIB Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Penggiat Media Labuan: Dr Henry (kiri) bersama rombongan 
jalinan media Langkawi di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan

Henry, Penggiat Media Pendidikan Bahasa dan Sastera Kadazandusun menyatakan demikian selepas mempertahankan kajiannya bertajuk “Pemilihan Karya Sastera Untuk Pembelajaran Bidang Estetika Bahasa Kadazandusun Sekolah Peringkat Menengah Atas’ di Universiti Malaysia Sabah (UMS) di sini.

Dalam kajian itu, Henry membentangkan TPPK sebagai suatu kaedah yang mengandungi enam indikator beserta 133 sub indikator untuk menganalisis kesesuaian kandungan karya sastera sebagai bahan pembelajaran menerusi prosedur lapan langkah Conventional Content Analysis (CCA).

“Hasil analisis dikira mengikut frekuensi dan dirangkum berdasarkan peratusan untuk menentukan skala kesesuaian suatu karya sastera sebagai bahan pembelajaran,” katanya dengan menyebutkan enam indikator terdiri dari bahasa, sastera, guru, pelajar, kurikulum dan budaya masyarakat.

Menurut Henry, TPPK disusun berdasarkan data-data naratif 61 sumber kepustakaan umum, 28 sumber kepustakaan khusus Kadazandusun dan 35 informan guru bahasa Kadazandusun sekolah Tingkatan Empat dan Lima.

Validiti TPPK diperoleh menerusi semakan ahli sementara reliabiliti diperoleh berdasarkan analisis kandungan karya-karya dalam buku teks dan khazanah kesusasteraan Kadazandusun.

DR HENRY BATING

Henry menyebutkan, antara sumber kepustakaan khusus kajian ialah Dr Ramzah Dambul (Datuk Prof Madya), manakala semakan ahli dijalankan Dr Nurjieta Taisin (Prof Madya), Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing dan Dr Raymond Majumah @ Azlan.

Turut membantu memberi input tentang senarai karya cadangan pembelajaran Komponen Sastera (KOMSAS) bahasa Melayu ialah Witer Gunik.

Analisis TPPK ke atas tujuh (7) karya dalam buku teks mendapati empat karya sesuai manakala tiga karya lagi tidak sesuai sebagai bahan pembelajaran BE bahasa Kadazandusun SPM.

Tiga karya dirumus tidak sesuai kerana elemen indikator budaya masyarakat sekadar mencapai skala kurang memuaskan, tidak memuaskan dan tidak berkaitan.

Hasil kajian dan pembentangan dinilai panel pakar pendidikan bahasa dan sastera dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Dengan pembentangan tersebut, Henry melengkapkan kesarjanaan pendidikan bahasa Kadazandusun dengan kajian ‘Fonologi Bahasa Kadazandusun’ di peringkat Ijazah Sarjana Muda, ‘Pengajaran Bahasa Kadazandusun Elektif’ di peringkat Sarjana dan ‘Sastera dalam Pembelajaran Bahasa’ di peringkat Ph.D.


UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA 1994-97: Dr Henry Bating (kanan)


No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...