Wednesday 7 December 2022

Kurikulum SPM diminta manfaat khazanah kesusasteraan Kadazandusun

 


Siri III

KOTA KINABALU: Pusat Pembangunan Kurikulum (PPK) diminta memanfaatkan khazanah kesusasteraan Kadazandusun dalam pembelajaran di sekolah sebagai persediaan pelajar menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pensyarah Kanan Bahasa Kadazandusun Universiti Malaysia Sabah (UMS) Dr Henry Bating berkata, realiti itu dapat diperhatikan dalam buku teks KBSM dan sekarang KSSM dalam pembelajaran secara modular Bidang Estetika (BE) Tingkat Empat dan Lima.

“Karya-karya yang terdapat dalam buku teks diperoleh dari responden tertentu serta karya yang dihasilkan sendiri kalangan panel penyusun buku teks,” kata Henry.

Henry menyatakan demikian dalam perbincangan selepas mempertahankan kajian bertajuk ‘Pemilihan Karya Sastera Untuk Pembelajaran Bidang Estetika Bahasa Kadazandusun Sekolah Peringkat Menengah Atas’ di UMS di sini.

Menurut Henry, tinjauan dalam kurikulum bahasa Kadazandusun turut mendapati penggunaan karya sastera hanya dicatat secara umum tanpa menyatakan tajuk khusus karya yang sesuai digunakan untuk rujukan guru memilih bahan pembelajaran dalam kelas dan buku teks.

Tegasnya, analisis Tipologi Protokol Pemilihan Karya (TPPK) 11 karya sastera dari khazanah kesusasteraan Kadazandusun mendapati semuanya sesuai sebagai bahan pembelajaran BE bahasa Kadazandusun sekolah peringkat menengah atas.

DR HENRY BATING

“Sebelas karya yang dipilih secara rawak itu terdiri daripada sebuah novel, tangon (1), cerpen (3), puisi moden (4) dan puisi tradisional (2),” katanya menunjukkan tajuk-tajuk karya berikut:

 


Berbanding karya-karya pilihan panel penyusun buku teks, didapati tiga daripada tujuh karya yang dianalisis kurang sesuai sebagai bahan pembelajaran BE bahasa Kadazandusun SPM. Senarai karya yang sesuai dan tidak sesuai ditunjukkan seperti berikut:



“Perbandingan hasil analisis karya sastera di atas menunjukkan karya-karya dari khazanah kesusasteraan Kadazandusun memiliki skala kesesuaian yang tinggi sebagai bahan pembelajaran berbanding sebahagian karya yang dihasilkan khusus sebagai bahan pembelajaran dalam buku teks,” katanya.

Justeru, Henry mencadangkan PP Kurikulum di Kementerian Pelajaran Putrajaya dapat mengambil kira penggunaan karya-karya dari khazanah kesusasteraan Kadazandusun untuk dicatat dalam kurikulum sebagai rujukan kalangan guru memilih bahan untuk pembelajaran dalam kelas dan penyusunan buku teks.

Henry mengakui, langkah itu memerlukan perubahan dasar membabitkan kewangan, namun itulah halatuju yang perlu diambil dalam pengembangan pembelajaran selepas 20 tahun bahasa Kadazandusun dimasukkan dalam kurikulum sekolah.

Seperkara lagi jelas Henry, penggunaan genre novel agak rumit, namun bukanlah sukar asalkan kementerian ada keinginan melaksanakannya dengan memilih sebuah novel untuk pembelajaran berkesinambungan dua tahun di Tingkatan Empat dan Lima.

Tinjauan Henry di lapangan mendapati khazanah kesusasteraan Kadazandusun yang sudah diterbitkan lebih dari mencukupi sebagai sumber pemilihan karya secara berkala sekali dalam tempoh beberapa tahun.

Rekomendasi itu turut didukung hasil observasi Henry sejak 1990-an sebagai penyelidik, editor, wartawan dan penterjemah bahasa Kadazandusun di radio dan akhbar, pengulas sastera Melayu di akhbar dan kini kesarjanaan dalam bidang Pendidikan Bahasa Kadazandusun di peringkat B.A. (Hons) Ed., M.Ed., dan Ph.D.


No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...