Thursday 26 January 2017

Festival Budaya Dayak Borneo 2015 serlah kelibat Momogunsia

Pertemuan budaya etnik Sabah dan tradisi kepahlawanan Dayak Kalimantan perkukuh kearifan lokal
 
MEMORANDUN persefahaman antara Momogunsia dengan Lembaga Kebudayaan Dayak Kalimantan Tengah diwakili Ibu Andriani dan Pak Kusni.
Oleh HENRY BATING
Foto Gazali Suhaili
Siri II (Akhir)

LAWATAN pertama Kelab Penulis Kadazandusun Murut atau Monunurat Momogun Malaysia (Momogunsia) ke luar negara 5-8 Ogos 2015 telah membuahkan hasil di luar jangkaan. Pemilihan negara tetangga sedaratan sepulau Borneo (Kalimantan) itu telah mempertemukan dua budaya berakar sama yang terpisah.
Jika Momogunsia mahu mendalami kearifan warisan tradisinya, maka badan penulis itu boleh belajar banyak di Kalimantan khususnya di Palangka Raya, ibukota Kalimantan Tengah, Republik Indonesia. Jika Momogunsia mahu memperkasakan realiti warisan tradisinya dalam karya-karya yang dihasilkan, maka anggota-anggota badan penulis itu boleh merujuk banyak penerbitan di Kalimantan Tengah itu.
Di Palangka Raya terbit buku ‘Budaya Dayak: Permasalahan dan Alternatifnya’ karya Dr Kusni Sulang dan rakan-rakan. Pak Kusni yang sekarang menjadi Ketua Lembaga Kebudayaan Dayak Kalimantan Tengah merupakan kolumnis Koran ‘Radar Sampit’ dan baru balik beberapa tahun yang lalu daripada berkelana di Kota Paris, Perancis.
Selain pendidikan formal di Universitas Gadjah Mada (UGM) Yogyakarta, New South Wales, Sydney dan Akademi Militer di Vietnam, Pak Kusni juga memperoleh Ijazah Sarjana Muda, Ijazah Sarjana dan Doktor Falsafah (Ph.D) dari Paris. Di Paris, Pak Kusni bukan sekadar menjadi pensyarah di beberapa buah universiti tetapi juga telah mengusahakan Sekolah Bahasa dan Budaya Indonesia.
ROMBONGAN Momogunsia di Festival Budaya Dayak Borneo 2015 di Palangka Raya.
Mantan Gubernur Kalimantan Tengah, Agustin Teras Nerang, S.H. dalam pengenalannya pada buku Budaya Dayak itu menyatakan slogan yang hampir sama dengan slogan yang selalu digunakan pelbagai etnik yang ada di Sabah. Slogannya ialah ‘Mari kita bersepakat untuk bersama-sama menyejahterakan dan mengangkat harkat serta martabat masyarakat adat Dayak. Kalau bukan sekarang, kapan lagi, dan kalau bukan kita, siapa lagi?’.
Di Palangka Raya itu juga terdapat ahli akademik yang begitu tekun menebarkan ilmu mengenai budaya Dayak dan pemecahan terhadap beberapa permasalahan yang dihadapi etnik itu dalam menghadapi arus perdana bangsa Indonesia dan pelaburan dari luar.
“Di Kalimantan Tengah ini arus investasi (pelaburan) sangat tinggi tapi juga kadar kerosakan alamnya sangat tinggi,” tegas Dr Sidik Usop dari Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Palangka Raya (Unpar).
PEMUDA Dayak Kalimantan.
Menurut Pak Sidik, kehadiran pelaburan yang begitu besar khususnya dalam sektor perladangan dan perlombongan arang batu tidak bisa ditolak, namun upaya menjaga lingkungan harus ditangani mengikut kaedah-kaedah yang diterima masyarakat berdasarkan nilai-nilai tradisi mereka.
Pak Sidik seterusnya menghuraikan pelbagai elemen tradisi masyarakat Dayak antaranya ‘Petak Danum’ yang boleh diguna pakai untuk menjaga persekitaran agar tidak merugikan kehidupan warga masyarakat di sesuatu tempat.
AKSI kepahlawanan Dayak Kalimantan dalam upacara sambut tamu.
Teori itu amat berkesan mengisi minda rombongan Momogunsia yang terdiri daripada Henry Bating, Raymond Majumah, Kathirina Susanna Tati, Sofie Clara, Gazali Suhaili dan Rosliah Kiting.
Pelaburan sektor perladangan dan perlombongan di Kalimantan Tengah agak rancak membangun sehingga wujudnya pelaburan berkaitan Malaysia. Sebuah perlombongan arang batu di kawasan Kabupaten Barito, dapat ditemui orang berasal dari Tuaran, Sabah bernama Sumin Bagou yang menjadi pengurus syarikat berkenaan. Lokasi perlombongan di Barito itu agak lumayan jauhnya sehingga menjangkau perjalanan kenderaan pacuan empat roda hampir 10 jam.
BERTUKAR informasi dengan pengerusi pengajur, Pak Yansen (tengah) dan Ibu Erika Siluq, ketua delegasi Kalimantan Timur.
Bapak Marthin Ludjen, timbalan pengerusi Dewan Adat Dayak yang berasal dari kabupaten Barito juga ada menyatakan bahawa kawasan tanah di Kalimantan Tengah itu masih banyak ruang untuk pelaburan bagi perladangan sawit. Pak Marthin yang berketurunan Dusun Manyan itu juga mengalu-alukan syarikat yang berminat untuk mengadakan usahasama.
Memperincikan wadah masa hadapan perkongsian ilmu antara Momogunsia dan Palangka Raya, Lambaga Kebudayaan Kalimantan Tengah dan Universitas Palangka Raya menyatakan sambutan yang saling mendukung.
DIALOG bahasa, sastera dan budaya Dayak Kalimantan bersama pemudah cara Sony K Mahat dalam siaran langsung dua jam Televisi Radio Republik Indonesia.
Dari pihak lembaga kebudayaan, sekretaris jenderalnya Dra Andriani S Kusni menyatakan bahawa langkah pertama yang boleh dibuat ialah menerbitkan antologi cerpen bersama yang boleh digunakan oleh khalayak pembaca di Sabah, Malaysia dan juga Kalimantan, Indonesia.
Manakala pertemuan dengan pimpinan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP), Unpar menyatakan bahawa universitas itu bersedia memberikan ruang untuk persidangan pertukaran hasil penelitian dua budaya. Di samping itu, pihak universitas juga bersedia mengadakan kerjasama menghasilkan kajian bersama mengenai bahasa dan budaya antara Sabah, Malaysia dan Kalimantan Tengah, Indonesia.
KEARIFAN lokal dalam tradisi kepahlawanan Dayak Kalimantan
Ketua Jurusan Bahasa Inggeris, Dr Arnusianto Mage yang mengendalikan jalinan kerjasama antarabangsa fakultas itu menyatakan secara kebetulan pihak Unpar mempunyai MoU dengan Universiti Malaysia Sabah (UMS). Katanya, melalui MoU itu akan dapat memungkin kalangan penulis dari Sabah dan Palangka Raya memanfaatkan memorandum persefahaman berkenaan.
Turut hadir dalam perbincangan itu ialah Timbalan Dekan FKIP, Prof Dr Petrus Poerwadi.
 
ROMBONGAN Momogunsia berangkat dari airport Kota Kinabalu.
GAZALI bersama sekumpulan gadis Dayak Kalimantan.


No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...