Sunday 13 November 2016

Bahasa Dusun Pra-sekolah Ranau dilancarkan

Dr Joachim lancar kelab bahasa Dusun Tadika Hasanah, Muhibah
LINAH menyampaikan kamus Dusun dan buku Tangon kepada Dr Joachim.

Oleh HENRY BATING
RANAU: Kelab Bahasa Dusun Tadika Hasanah di sini dilancarkan dengan rasminya bersempena dengan Majlis Mini Konvokesyen dan Anugerah Cemerlang Gabungan Tadika Hasanah dan Tadika Muhibah.
Ketika merasmikan kelab itu, Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Dr Joachim Gunsalam berkata kewujudan kelab bahasa Dusun di peringkat pra-sekolah amat digalakkan demi melestarikan bahasa ibunda anak-anak.
“Kewujudan kelab bahasa Dusun memberikan kebanggaan yang tersendiri dan usaha seperti ini perlu disokong dan diberi bantuan untuk bergerak,” kata Dr Joachim.
Bagaimanapun, Dr Joachim meminta pengurusan kelab Tadika itu agar dapat bekerjasama dengan Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang lebih tersusun dan berimpak kepada masyarakat penutur bahasa Dusun di Ranau.
Hadir sama di majlis itu Pengerusi Gabungan Tadika Hasanah dan Tadika Muhibbah, Annie Shu, Pengerusi Kelab Bahasa Dusun Ranau, Linah Bagu, pegawai di Pejabat Pendidikan Daerah Ranau, Enarty Mill, Pengurusan Tadika Hasanah, Dale Lee, Samsuddin Salamin, Lily Bogu, para ibu bapa dan 49 murid pra-sekolah.
Menurut Linah, Kelab Bahasa Dusun Tadika Hasanah ditubuhkan bertujuan untuk memberi ruang dan peluang kepada kanak-kanak Tadika mempelajari asas kemahiran berbahasa Dusun dialek Bundu Liwan di samping memberi pendedahan tentang pelbagai elemen tradisi dan budaya warisan Dusun yang menjadi identity penduduk Ranau.
Linah menjelaskan kelab itu telah menyusun rancangan sepanjang 2017 termasuk mengadakan kelas asas bahasa Dusun bukan saja di gabungan pra-sekolah itu tetapi juga di tempat-tempat lain dalam daerah.
“Kelab ini juga berhasrat menjalankan kajian berkaitan pakaian, tarian, muzik tradisi dan makanan yang melambangkan identiti Dusun Ranau,” kata Linah yang juga Pensyarah Kanan Pengajian Bahasa Kadazandusun di Institut Pendidik Guru (IPG), Kent, Tuaran.
Pelbagai aktiviti pentas dan pameran turut diadakan bersempena majlis konvokesyen gabungan pra-sekolah itu.

DR JOACHIM menandatangani carta organisasi Kelab Bahasa Dusun Tadika Hasanah, Ranau.

SALAH satu persembahan kanak-kanak pra-sekolah.


JOACHIM bersama sebahagian lembaga pengurusan pra-sekolah.




No comments:

Post a Comment

Isu kurikulum, buku teks dan profesionalisme guru bahasa Kadazandusun

  Dr Henry Bating, Dr Rosliah Kiting, Dr Patricia Ganing, Dr Nurjietta Taisin bersama pelajar UPSI dalam satu tinjauan kajian 2018. Siri I...